De luxe backpackers

Hallo allemaal!

Het is alweer een week geleden dat mama aangekomen is in Brazilië en.. WAUW! Wat hebben wij alweer een mooie dingen gezien! Brazilië is een werkelijk paradijs!

Op 2 augustus kwam mama aan op São Paulo met 21 pakken stroopwafels in haar handbagage! Toen ik verteld had dat ze er dol op waren hier, heeft ze gelijk de hele C1000 leeg gekocht! Met de vlucht daarna kreeg ze de hele Braziliaanse integratie te voorduren; om het kwartier werd de gate voor onze vlucht naar Rio de Janeiro veranderd, vertraging, moeilijk doen om mijn visum, moeilijk doen om de bagage… Gelukkig stond de gids netjes klaar en werden we gelijk naar het hotel gebracht. De volgende morgen begon de trip dan echt. Op naar de Corcovado berg om Christus te bekijken. Helaas was het heel erg bewolkt en zagen we helemaal niets van Rio, enkel een mistige Christus! Heel jammer, maar gelukkig hadden we wel mooi weer en gingen we lunchen op het Copacobana strand, waar we nog even over het strand gelopen hebben met mama’s eerste Braziliaanse kokosnoot!
’s Middags stond de favela-tour (favela is een achterstandsbuurt) op het programma. Echt heel indrukwekkend. Onze gidse legde uit hoe het systeem in de favelas in elkaar zat, en dat de algemene indruk die mensen van de favelas niet geheel terecht is. We konden rustig foto’s maken en we hoefden niet bang te zijn dat onze spullen gestolen zouden worden ofzo. Het merendeel van de inwoners zijn de schoonmaaksters, de hotelbedienden, eenmanszaakmannetjes die het met het minimum inkomen moeten doen (ongeveer R$400,- per maand). Er zijn ook heel veel sociale projecten opgezet om de kinderen van de straat te houden. De publieke scholen in Brazilië zijn namelijk of ´s ochtends of ´s middags en de rest van de tijd kunnen de kinderen makkelijk in contact komen met de verkeerde mensen, met name de drugsbenden. Dit drugswereldje is voor veel mensen een aantrekkelijke business, aangezien dit makkelijk al R$200,- per week (!) verdiend. We hebben één zo’n project bezocht (Para Ti; vertaald betekent dat Voor Jou). Een kleine school waar zo’n 100 kinderen kunnen komen naast de publieke school om ze te helpen met moeilijkheden om betere cijfers te halen om een kans te maken op de middelbare scholen/ universiteiten. De publieke universiteiten zijn namelijk in tegenstelling tot de publieke lagere scholen wel heel goed, maar hier moet je een hele moeilijke toelatingstoets voor doen. Met een slechte vooropleiding gaat dit dus moeilijk, vandaar het project! Mama had een aantal kleurstiften meegenomen en de school gaat deze aan de kinderen geven als cadeautjes wanneer ze hun huiswerk goed gemaakt hebben. Ze waren er heel blij mee!

De volgende dag kwamen we alweer aan de andere kant van Brazilië: Manaus! We werden weer naar onze lodge gereden en aangekomen stonden we allebei alweer met de mond open.. WAUW! We begonnen de Amazone-tour leuk: Spidertrek! Ik zat erg te twijfelen of ik mee zou gaan, maar op de lodge waren een aantal andere Nederlanders en ze hadden me al verklapt dat het niet eng zou zijn. Na 20 minuten lopen door de jungle kwamen we op een plek waar we in een kring om een hol gingen staan. Onze gids Joseph prikte er wat met een stok in, en daar kwam ie.. Ik kan niet ontkennen dat ik wel even een gilletje heb laten horen! Wat een eng vies harig beest! Gelukkig bleef het stil zitten. Toen we de volgende dag 3 (!) tarantulas in de nok van het restaurant zagen zitten, had ik werkelijk waar het kippenvel over m’n hele lichaam zitten!!
Het volgende op het programma was de jungle-trek. Ongeveer 3,5 uur door de jungle met een lekkere barbecue lunch, yummie! Mama had van de 20 minuutjes al last van haar knieën, dus zij heeft zich rond de lodge vermaakt. Joseph legde van alles uit over de bomen en planten, over medicijnen en dieren. Heel interessant. ’s Avonds was het idee om in de jungle te gaan overnachten in hangmatten. Leek me vanaf het begin al heel leuk, maar ik begon toch wel erg te twijfelen toen we die avond die tarantulas gespot hadden!! Ik ging na heel lang twijfelen toch maar mee (mama stond al enthousiast met haar hangmat in haar handen te wachten tot ze vertrokken!). Gelukkig helemaal geen enge beesten, niks an eigenlijk! 😉
De boottocht over de Amazone rivieren was toch wel het hoogtepunt. WAUW! Voor de lunch hebben we eigenlijk vooral van de vogels en de koeien langs de rivieren genoten, maar na de lunch kwam werd het echt mooi! Eerst piranha vissen. We gingen richting één van de zijriviertjes, sneden de meegenomen biefstuk in stukjes en vissen maar! Mama had binnen 3 minuten beet! Whoehoe! Even fotootjes schieten en toen had ik er ook eentje aan de haak! Helaas was m’n moeders geluk voorbij, maar ik heb nog 3 maal de piranha in de boot laten vallen! (Ik was niet zo goed met de hengel rustig binnen halen).. Na in de verte dolfijnen gespot te hebben en een luiaard gespot te hebben, werd het langzaam donker en hebben we echt de mooiste zonsondergang ooit gezien! Weer een WAUW! De hele lucht en rivier kleurde rood met de mooie takken en bomen met superveel vogels erin op de voorgrond. Als je dan in je handen klapte, vlogen alle vogels op. Supermooi gezicht. Toen het donker genoeg was gingen we op kaaimannen jacht. Binnen een half uurtje had onze gids Christopher er één te pakken. Uiteraard weer even trots met de vangst op de foto voordat we weer terug naar de lodge gingen. Wat een dag!

In Manaus hebben we nog even een cultureel opera gebouw bezocht voordat we weer in het vliegtuig stapten naar São Paulo om vervolgens naar Foz do Iguaçu te gaan. Na heerlijk geslapen te hebben gingen we richting Itaipu, de één-na-grootste dam in de wereld die 25% van Brazilië van energie voorziet en maar liefst 90% van Paraguay! Ontzettend groot! Na de dam gingen we naar de watervallen. Op de heenweg stopte onze gids ineens en vroeg ons of we misschien een helikopter ritje wilden maken boven de gigantische watervallen. Een half uurtje later zaten we dan ook werkelijk in de helikopter!! In had de koningsplaats voorin en had heel mooi overzicht! Wat een ervaring! Na de helikoptervlucht gingen we te voet de watervallen bekijken in het Parque Nacional do Iguaçu. Wat een kracht zit er in dat water! En dan de regenboog erbij, echt weer.. WAUW!
’s Avonds uit eten geweest in een churrascaria, een restaurant met buffet en waar ze steeds aan je tafel langskomen met (barbecue-)vlees voor een vast bedrag van R$ 30,- (zo’n 11 euro gok ik). Niet de goedkoopste hier, maar wel erg lekker! Ga je ooit naar Foz.. Bufalo Branco, een aanrader!
De volgende dag, vandaag, hebben we de watervallen vanuit Argentinië bekeken (we zijn in Argentinië geweest!), maar we vonden beiden de Braziliaanse kant mooier en indrukwekkender. Toch de moeite waar uiteraard!

Morgenvroeg worden we om 04.00 wakker gebeld, om 04.30 staat het ontbijt voor ons klaar en dan alweer naar het vliegtuig richting onze trip naar de Pantanal en Bonito!

Hoop dat jullie het volgehouden hebben met dit lange verhaal, we hebben gewoon zoveel ondernomen dat het gewoon niet korter kan!! 😀 Over een dikke week ben ik gewoon alweer thuis!! Jemig, kan het me niet voorstellen hoor!